• Linde Vancraen

Dokter, ik maak me zorgen om iemand anders…

Updated: Nov 18, 2020

Wanneer het slecht gaat met iemand in je omgeving weegt dat vaak ook erg hard op jezelf. Je weet niet goed hoe je het in een gesprek moet opbrengen. Je voelt je radeloos en machteloos om er iets aan te doen. Nochtans hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Als persoon die dicht bij degene staat waarover je je zorgen maakt kan je er vaak net extra veel voor betekenen. Het “Hoe?” daar kan ik je mee helpen:


  • Het is een open deur intrappen, maar tijd nemen voor elkaar doet echt wonderen. Dat kan heel diep gaan. Het wilt immers zeggen: de tijd nemen om echt even met niets anders bezig te zijn, dan de persoon die je graag ziet. Maar ook de tijd nemen om stiltes te laten. Stiltes geven de andere persoon de ruimte om na te denken hoe hij/zij de zaken wilt verwoorden. Ze leggen de directie van de conversatie voor de andere persoon zo open dat deze soms dingen durft te zeggen die er anders niet uit zouden komen. Neem dus tijd voor de ander en tijd voor stilte.

  • Spreek vanuit jezelf. We hebben soms de neiging om observaties en de gevoelens die we daaraan linken als feiten voor te stellen. Andere personen kunnen zich hierdoor in een hokje vastgezet voelen, te simpel voorgesteld, of gewoon het gevoel krijgen dat ze niets meer moeten toevoegen aan het gesprek. “Je bent de laatste tijd vaak triest.” Kan wat beschuldigend klinken. “Ik vind je veel stiller dan anders, waardoor ik denk dat je misschien triest bent” geeft de andere persoon de mogelijkheid om hierop in te gaan. Of de stilte door verdriet komt of niet, de andere persoon zal niet zomaar kwaad worden over jouw gedachten. Integendeel, hij/zij weet nu dat je aandachtig bent voor wat er in hem/haar omgaat.

  • Moeilijk gesprek? Probeer eerst jezelf zo goed mogelijk in een kalme mindset te krijgen. Het kan helpen om je er wat op voor te bereiden, tegen de spiegel of met een 3de persoon. Maak jezelf meer comfortabel door een goede houding te zoeken en aangename kleding aan te doen. Adem enkele keren diep in en uit, en begin het gesprek met een kalme stem. Waar het gesprek van hier ook naar toe gaat, de kans dat je zelf kalm en open kan blijven praten, en dit afstraalt op de andere persoon, is nu veel groter.

  • Wees de persoon die taboes doorbreekt. Daarmee wil ik niet zeggen dat je om de haverklap moet vloeken en vieze of schokkende taal moet verkopen, maar taboes vergroten mentale problemen en de schaamte hier rond exponentieel. Het helpt om over zelfmoord te praten met iemand die diep in de put zit. Als jij degene bent die het onderwerp opbrengt weet de andere persoon dat hij of zij er ook mee bij jou terecht kan. Een goede manier om dit te doen is gewoon rechtuit te vragen “heb je al eens aan zelfmoord gedacht?” Of “denk je soms dat je liever niet meer zou leven?” Hoe vlotter dit uit jouw mond komt hoe vlotter en eerlijker de andere persoon er op zal antwoorden. Andere onderwerpen waarin dit kan helpen zijn zaken als seksuele mishandeling, geaardheid, genderidentiteit, lichamelijke problemen etc. Taboes dragen maar zo veel gewicht als je er zelf aan geeft.

  • Het spreekt opnieuw voor zich, maar zorg voor jezelf. Uiteindelijk ligt de eindverantwoordelijkheid bij de andere persoon, jij kan enkel een helpende hand bieden, of deze aanvaard wordt kan je niet bepalen. Voel je je niet meer gemakkelijk bij het gesprek? Verlaat het dan.

  • Zoek extra hulp: je doet al een ontzettend goede daad als je de andere persoon kan overtuigen dat er extra hulp nodig is. Soms kan het helpen om samen eens op consultatie te komen of om de andere persoon enkele opties voor te leggen om extra hulp te zoeken. Zo kan je altijd hier eens bij de huisarts langskomen, we kunnen samen kijken hoe veel we al kunnen aanpakken, of ik kan verwijzen naar collega’s zorgverleners hier in de buurt:

  • Het Stress Labo hier in Loonbeek, met meerdere psychologen, psychotherapeuten en een psychiater

  • Psycholoog Ingrid De Wilde in Huldenberg

  • Julie Roquet in Sint-Agatha-Rode

  • Lemaigre Valentin in Huldenberg

  • En nog zo veel meer


Zoek je nog extra informatie om anderen te leren helpen kijk dan zeker ook eens op:

  • Houvast: de app van het rode kruis

  • Of installeer BackUp een app die je toestaat vrienden die het moeilijk hebben te helpen met positieve berichten, aanwezigheid en noodplannen.

  • Tot slot organiseert de zelfmoordlijn ook gratis webinars op 19 en 25 november. Je kan je er op inschrijven via deze link.

Kom je er graag eens over praten? Maak dan een online afspraak of bel op 0456 22 42 33





159 views0 comments